Sunday, September 11, 2011

kesahku....


Pada suatu masa, Nabi Daud a.s keluar ke pesisir untuk beribadat dan apabila telah genap setahun, dia berdoa : "Ya Rabbi ya Tuhanku, telah bengkok belakangku dan lemah mataku serta kering air mataku, tetapi aku belum juga mengetahui bagaimana nasibku".

Maka Allah swt telah memerintahkan seekor katak untuk menjawab doa Nabi Daud a.s. itu, lalu katak itu berkata: "Hai Nabi Allah, apakah anda mengungkit pada Tuhan ibadatmu yang setahun? Demi Allah yang mengutusmu menjadi Nabi , saya di hutan ini selama tiga puluh tahun atau enam puluh tahun bertasbih, bertahmid kepada Allah, sedangkan persediaanku tetap gementar kerana takutkan Tuhanku".

Maka menangislah Nabi Daud a.s Ada riwayat yang mengatakan kejadian ini juga pernah terjadi pada Nabi Musa a.s sesudah peristiwa pembunuhan yang tidak disengajakan olehnya.


Tatkala aku membaca blog ini...kisah Nabi Daud dgn seekor katak, membautkan hati aku sedikit tersentuh dan rasa bersalah...Subahannallah..begitu cetek imanku....

Sebenarnyer, cerita ini tersebut membuatkan ku berpikir pjg akan diriku...Sejak kebelakangan ini, mmg jiwa aku agak tidak tenteram..gelisah memikirkan soal masa depan...Ku fikirkan, kisah percintaanku dgn Miss S akan berkahir ke jinjang pelamin kelak..Tapi itu samar belaka..aku x nampak ia nya akan ke penghujung tatkala aku rasa hanya sendirian..Hubungan kami hampir mncecah 2 tahun dan perkenalan kami sudah 4 tahun semenjak di Universiti...Aku pernah gagal dlm percintaan beberapa kali..itu mungkin zaman remaja yg x memikirkan masa dpn..Bila aku bersama dgn Miss S, aku pernah berjanji pd diri sendiri yg aku x akan mencari org lain kerana aku fikir dia adalah terbaik buat ku..ye, aku akui aku senang dengan tingkah lakunyer pada suatu masa dulu, tapi sekarang semua itu agak goyah tatkala die terlalu obses dgn kerja dan keluarganya..ITu x salah, dan aku x pernah berkata ia salah..tp aku?masa utk aku x da langsung?jadi apa guna hubungan ini??aku x pernah meminta utk kuar date tiap2 minggu, waema tiap2 bulan pon x pernah pinta...Aku cube bersabar, kernaa aku sgt menyayangi die..aku x mau kehilangan die sb sifat x sbr aku..aku cuba sabar..sabr dan sabar ke saat aku sedang menulis ini..tp tahap kesabaran aku semakin hari semakin nipis tatkala rasa sendirian yg teramat....

Sepanjang aku bersamanyer, boleh di hitung dgn tgn brp kali kami kuar..tp itu tiada masalh sb dlm islam pon melarang utk kuar berdua2 an.. tp kalo sampai seminggu~2 minggu x kontek itu apa cerita???kene sabr??yer..aku tetap sabar....Subahanallah...aku syukur Allah kurniakan aku sifat sabar sampai ke sekarang..kalo dulu mungkin x mcm ni..

Aku cuba buat istikharah..kalo dulu agak rajin la, selalu buat..tp lama2 jd mls...sb aku agak putus asa sb x dpt petunjuk secara terus....itu la yg aku kait kan dgn cerita teladan di atas tu...cepat sgt aku putus asa..Sesungguhnya aku sedar yg Allah tahu segala2 nyer,cepat ke, lambat ke, Allah buat sesuatu for the reason..so aku kene sbr dan jgn putus asa...

Ya Allah ya Tuhanku, kuatkanlah semngatku..engkau titipkanlah iman dlm jiwaku....Terkadang aku lemah dek kerna imanku yg cetek..Aku terima dgn redha segala ketentuannya....

Aku memohon kpd Allah agar aku dpt buat keputusan memilih dgn betul kerana aku ingin hidup dgn si dia dunia dan akhirat, bukan hanya sementara....









0 comments: