Monday, June 4, 2012

Hanya untukmu Ayah...



Hari ini hari ber-mood kan sedih..Bukan sedih apa, tapi sedih teringatkan ayah di kampung..Aku tahu perasaan sedih aku ini x terbanding dgn perasaan ayah yg hiba, pilu dan kesepian tanpa ibu tercinta. Mmg kematian satu benda yg pasti dan setiap manusia akan merasainya sekali seumur hidup.Tapi, bukan semua org sangat tabah menerima kehilangan org tercinta..Aku??Aku bukan seorg yg sangat tabah, tapi alhamdulillah keluarga aku sangat menyokong aku. Walau luaran aku nampak cekal dan bersahaja, namun hanya Allah sahaja yg tahu di sebalik kecekalan aku ini..

Betul kata org, ikutkan hati..mati..Ikutkan rasa..binasa...Jadi, utk aku teruskan sisa hidup aku di dunia ini, aku x boleh nak ikut hati mahupun rasa. Sebagai muslim, apa yg terbaik adalah doa..Rumah baglow, kereta mewah, tanah berekar2 mmg aku x mampu bagi kpd arwah ibu tercinta..Apa yg aku hanya mampu bagi ialah DOA dan bacaan2 ayat al-quran..Insyaallah selagi hayat di kandung badan, doa dan ayat suci alquran akan ada selalu untukmu ibu...

Dalam menumpuh hari2 yg mendatang, hari ini sudah 19 hari arwah meninggalkan kami semua. Namun, aku dpt rasa yg arwah masih ada..Subahanallah...Kalau aku yg sibuk bekerja dan ligat dgn aktiviti harian di Perlis ini merasakan sedemikian, apakah perasaan ayah??Ayah yg telah bersama ibu selama kurang lebih 60 tahun..Yg tidak pernah pergi kemana2 tanpa ibu, tidak pernah berseorgn..tibe2 harus menempuhi semua ini berseorgn di kampung..Ya Allah aku pohon padamu cekalkan hati ayah...subahanallah...Aku dpt merasakn kehibaan ayah yg tiada ukurannya..Semua itu aku dpt lihat dr suara ayah..Apabila hari2 aku menelefon ayah, aku dpt rasai kesedihan yg ayah alami..Tapi ayah..ibu sudah tiada...itu sudah suratan takdir...

Aku sebagai anak..bertanggungjawab mengembirakan ayah aku...Mcm mn cara utk lakukan semua itu?Aku x mampu melihat kesedihan ayah..aku x sanggup melihat kehibaan ayah..Aku sayang ayah sebagaimana aku syg ibu...Sekarang ini, hanya satu aku berharap...Semoga Allah kurniakan rezeki yg melimpah ruah kpd kami sekeluarga..Aku berhasrat utk bw ayah ke Mekah..Insyallah..Semoga hajat aku ini tercapat..Semoga Allah memberkati niatku ini..Amin...

Aku pasti jika kami anak2 dpt menjaga ayah dgn baik, pasti arwah akan gembira dan tenang di sana..Maka, kami akan cube mengembirakan ayah..Insyaallah..

Buat masa sekarang ini, aku x rasa diri aku penting utk difikirkan..Ayah aku lebih utama..Aku akan cuba buat yg terbaik utk ayah walaupun aku terpaksa korbankan sesuatu...Aku yakin, Allah itu maha adil..Kegembiraan hari ini x bererti berlanjutan ke hari esok, dan juga kesedihan ari ini x bererti berkekalan selamanya..Insyaallah, buat masa sekarang ini, aku x nak fikir lagi pasal kawin..Aku ingin tunaikan impian utk bw ayah ke mekah, setelkan segala pembelajaran aku..dan insyaallah sampai masa aku akn kawin..Amin..Semoga Allah permudahkan segalanya utk aku dan keluarga..

0 comments: