Wednesday, April 9, 2014

Institut Aminuddin Baki






Hai semua...skrg ni sy kat Genting...Bukan dtg berpeleseran tau..dtg berkursus..sgt ilmiah..kusus nk jadi cikgu yg baik..ehehhe..Skarang ni kursus kat Insttut Aminuddin Baki kat Genting Highland...Mesti bila org dgn Genting je, ckp best kan?kan?tapi xda la best sgt..sbb bkn ada apa pon kat sini...Smlm bosan..so g la terjah naik Genting..tp ada indoor game je la..Outdoor tgh wat renovation..so smua close...Kalau dulu, suka dtg lepak kat sini kat taman..sebb sejuk n bole nampak view..tapi smlm cari taman tu x jumpa plak...Nampak nau dah lama x dtg Genting..ehehhe..Ye la lagi pun, mmg sy x suka sgt dtg naik bukit bukau ni, sbb bkn minat pon nak main2 tu..Kalo dtg pun sbb nk rs sejuk..ahaha..So, x da la excited nau dpt kursus kat sini..

Hari ni hari ke 4...Sy sampai sini ari Ahad...Dan in shaAllah balik 19hb ni..Kira2 dua minggu la duk sini..So far ok la, cannot aspect more sbb duk asrama..but anyway, ok la sbb asrama dia pon sorang satu bilik..cuma kene share toilet dgn org sebelah..So, bila org tye sapa roomate..i should answer, i've no roomate but i have toiletmate..ahahahah..Yg kelakarnya, hari ke 3 baru tau sapa toiletmate sy tu sbb x penah terserempak kalo masuk toilet..ehehhe..Dapat tau ni pun sbb smlm buka pintu bilik nk g kelas, terserempak sama2 keluar drp bilik...

Alhamdulillah la setakat ni, kursus berjalan lancar..penceramah2 yg berpengalaman bnya bg input..Wlaupun sy dah mngajar 3.5tahun da...tapi ada jg ilmu2 yg x penah dpt, x penah terpikir sbb kita mengajar ni selain dr ilmu, skill pon kene ada..Alhamdulillah, sy rs belum terlambat utk sy ubah dan memperbaiki cara sy mengajar, cara mendekati pelajar dan cara nk mengatasi masalah2 pelajar..Baru lah sedar bahawa, pelajar yg bermasalah ni sepatutnya ada peluang utk mereka berubah...Bukan sekali, kita patut bagi berkali2..Jadim tugas pendidik ni bkn sekadar bg lecture semata...kene pastikan pelajar kita OK dan kalau kita dpt menolong pelajar, itu mmg satu kepuasan..Betul!!ikut pengalaman sy semester ni, mmg rs puas bila kita dpt menyenuh ati pelajar..Jgn la kita singkirkan terus pelajar yg bermasalah..


-Semoga sy berjaya menamatkan kursus ini- ;)

0 comments: