Thursday, February 10, 2011

Bismillahirahmanirrahim...

Hari ini perjalanan hidupku seperti biasa (seperti biasa yg berlaku di Perlis)...Bangun pagi-mandi-solat subuh- masuk Office...Biasanyer aku akn bersiap2 utk ke kelas..Masa tu rs cuak gile sb takut budak2 tye soalan yg pelik2,maklumlah baru minggu ni start ajar subjek Thermodynamics II..So far alhamdulillah segalanyer berjalan dgn lancar walaupon kelas yg pertama agak kelam kabut sket sb not well prepared.Tp kls yg ke-2 agak baik smlm..Student2 aku agak agresif la bertanya soalan..Bagus la nampak mereka fhm apa yg aku ajar..bagi asg pon semua boleh jwb,rs tenang sikit...Semoga Allah permudahkan segalanyer..

Hari2 sebelom ini tiap2 mlm aku tido lewat sb stdy apa yg nk ajar dan apa yg berkemungkinan student akan tnye..tP smlm relex sket sb ari ni x da kls lg..Minggu dpn br ada kls hari jumaat sb minggu depan aku amik alih kls "Kaji Daya Mesin" yg mana lecturer asal bakal bersalin...Semoga semuanyer berjalan lancar..Amin..

Kalau nak ikutkan,sampai sekarang aku masih x boleh nk serasi dgn kehidupan di Perlis..Hari2 mcm suatu yg sukar utk aku lalui..Aku rs kan bagaikan terpaksa sgt tinggal disini dan jalan hidupku belum nampak ke mana arah..NAMUN..hari ni,pagi ini,aku bc blog seorag junior ku di JMTi dulu a.k.a mcm adik aku la..Bagaikan 1 semangat baru yg tersuntik di dalam jiwa aku...Aku sagt kagum dgn nyer...Beliau tabah melalui hari2 di Kulim walhal asal org Serawak...Melalui blog beliau,aku dapat rasakan permulaan hidup beliau di Kulim bukan satu rancangan..Namun ketabahan hati beliau membuatkan beliaun redha dgn ketentuan Allah yg tahu segalanya...

Jadi, aku harus redha dgn segalanyer,Allah telah hantar aku ke Perlis,pasti ada hikmah yg tersembunyi..hanya DIA yang tahu...

**wahai MOHD ZULFABLI BI HASAN...terimalah segalanye sebagai satu dugaan hidup,bersyukurlah kamu di beri 1 pekerjaan tetap,bersyukurlah kamu berbanding dgn rakan2 lain yg belum ada kerja, bersyukurlah kamu kaum keluarga sentiasa memberi dorongan, tidak semestinyer apa yg kita suka kita dapat.....**

~Ya ALLAH permudahkanlah segalanyer~

3 comments:

FaiZaH K. said...

actually we have 'eternal n internal'
power and ability to overcome any obstacle that come in our life!!!!

Strive in our life!!!
Strive harder abg zul!!!

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami.

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami"

Lang Legar said...

rileks la bro..baru perlis kot..bukannya sabah sarawak..memulakan hidup baru kat daerah asing tanpa mengenali siapa2 pun memang sukar..tapi hakikatnya itu yang kita kena tempuhi..belajar menyesuaikan hidup..

usah dikira nikmat orang lain,mungkin perjalanan hidup mereka senang tapi kita tak tahu ada masa mereka pun ada merasa susah juga..just tengok dari sudut positif, mensyukuri nikmat yang ada..

nanti dah ada geng,dah kenal orang, dah tau selok belok jalan, lama2 OK la tue..this is just a phase je..

berbaktilah pada anak bangsa yang nak menerima ilmu dari lu bro..

ZUL HASAN@MEKANIKAL said...

thanks alot bang long & Faezah...I'll try my best =)